Aktualności

08 lutego 2019 10:33 | Aktualności

"Zaczarowany świat teatru" - projekt edukacji teatralnej o charakterze profilaktycznym

W dniach 4-7 lutego 2019 realizowano w naszej szkole  Projekt edukacji teatralnej  o charakterze profilaktycznym "Zaczarowany świat teatru" dla młodzieży szkolnej. Realizatorami projektu byli  : M. Gliniecki - aktor teatru "STOP" z Koszalina, M. Wojtysiak - n-el. wspomagający, M. Łapa - pedagog, A. Lica - n-el. języka polskiego. Uczestnicy to : Maja Białaszewska, Zuzia Brygoła, Kacper Burakiewicz, Michał Kwiatkowski, Tomek Flisikowski, Amelia |Gajos, Oliwia Gierszewska, Kasia Klawikowska, Nikola Kowalska, Dobrusia Laskiewicz, Weronika Majdańska, Kamil Malek, Oliwia Mantaj, Zosia Podkocka, Roksana Szarowska, Oliwia Trzaskalska.

                   Przez cztery dni po kilka godzin dziennie uczestnicy projektu pracowali w sposób odbiegający od szkolnej normy. Były ćwiczenia dramowe, z kultury słowa, interpretacji tekstu, prowadzenia dialogu, pantomimy, plastyki ciała, ogólnej ekspresji aktorskiej, które miały na celu pogłębiać wrażliwość każdego uczestnika zajęć, ale też osłabić jego kompleksy związane z wiekiem szkolnego dorastania, z możliwymi problemami osobistymi, z ustawiczną presją otoczenia. Zajęcia miały niezwykłą moc emocjonalną, integrującą, dowartościowującą i kreującą. Stanowiły nie tylko punkt wyjścia do dyskusji na temat niebezpieczeństw związanych z uzależnieniem,  ale też inspirowały uczestników do aktywnego włączania się w proponowane działania sceniczne, które były często improwizowane.  Taka warsztatowa forma pracy stwarzała korzystne warunki dla twórczego myślenia a przy okazji w atrakcyjny sposób poruszała niewygodne tematy społeczne, jakie wnosi codzienne życie na przykład: brak tolerancji, spożywanie alkoholu lub innych używek, stosowanie przemocy.  Szczególnie wartościowa okazała się możliwość aktywnego udziału całej grupy w odgrywaniu scen dramowych zawierających konkretne problemy życiowe. Finałowa prezentacja warsztatowa miała miejsce przed ”Publicznością życzliwą” (rodzice, rówieśnicy, nauczyciele).  Forma spektaklu, ‘wejście w rolę’, użycie kostiumu, makijażu, rekwizytu - stwarzało członkom grupy warsztatowej możliwość empatycznego wczuwania się w przeżycia kreowanych postaci, zwracało uwagę na postawę asertywną młodego człowieka, który nie musi ulegać presji otoczenia i który ma prawo bronić swej oryginalności.  Pokaz wzbudził zdumienie  wśród najbliższych. Nie przypuszczali oni, iż ci, którzy niekiedy mają kłopoty w domu, ze środowiskiem, z relacjami interpersonalnymi czy  z nauką - tak znakomicie potrafią podkreślić swą oryginalność, wykorzystując poznane techniki teatralne i parateatralne.

Przeczytano: 174 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: